Co doladit u nákupu půdy

     
Na základě připomínek a dotazů k podprogramu Půda, které zazněly na semináři pořádaném naší organizací za účasti Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu a participujících bank, žádá SMA o stanovisko PGRLF.

Jde zejména o výklad k části C.2.5.2. podbod bc) – „žadatel se musí zavázat k hospodaření (provozování zemědělské prvovýroby) na nakoupené půdě po dobu minimálně deseti let“. Dále jde o výklad k části C.2.5.2. podbod ba). V pokynech není stanoveno pevné datum, od kterého začne běžet desetiletá lhůta – může to být den podpisu kupní smlouvy, hypoteční smlouvy, smlouvy o dotaci s PGRLF nebo den skončení nájemního vztahu, který sjednal původní vlastník s jiným subjektem? Počátek povinnosti hospodaření je třeba jasně vydefinovat. Návrh SMA: Počátek závazku desetiletého hospodaření se stanovuje na den, ve kterém došlo k podpisu kupní smlouvy. V případě, že žadatel na kupovaném pozemku dosud nehospodaří, by počátek povinnosti hospodaření nastal po převzetí pozemku do užívání. Jako nejdelší hranici pro začátek hospodaření na tomto pozemku navrhujeme šest let od podpisu kupní smlouvy. Celková doba (doba do převzetí pozemku + 10 let hospodaření) nesmí být delší než délka úvěrové hypoteční smlouvy. V kupních smlouvách by mělo být prohlášení od původního vlastníka o tom, že na pozemku neváznou žádná břemena včetně případných nájmů. Pokud ano, tak by o tom měla být jasně vyspecifikovaná zmínka s ověřenou kopií o tomto nájmu jako příloha kupní smlouvy. Z toho by bylo všem zúčastněným zřejmé, kdy tento závazek skončí a žadatel pozemek převezme do užívání. Podmínka tříletého hospodaření na nakupované a závazek desetiletého hospodaření na nakoupené půdě: aby se program Půda mohl rozvinout, je třeba uvážit, že v naprosté většině katastrálních územích dosud neproběhly komplexní pozemkové úpravy. Hranice vlastnických parcel jsou zakresleny pouze na katastrálních mapách, reálně v terénu neexistují. Parcely konkrétního vlastníka jsou většinou rozmístěny různě po katastru. Některé jsou nepřístupné, protože se nacházejí uvnitř honů (půdních bloků) jiného zemědělského podniku. Nájemce pak reálně hospodaří jednak na parcelách vlastníka (se kterým má nájemní smlouvu) a jednak na parcelách náhradních, které mu byly vyčleněny za parcely nepřístupné. O těchto směnách jsou většinou uzavřeny řádné, právně závazné dohody. Tyto dohody o vzájemném poskytnutí pozemků do užívání byly vždy akceptovány zemědělskými agenturami a pro poskytování podpor od MZe bylo podstatné co (a zda řádně) žadatel ve skutečnosti užívá. Je třeba si uvědomit, že tyto směny probíhaly i mezi jednotlivými katastrálními územími. Snahou všech účastníků směn bylo vytvořit půdní celky, které by se daly co nejefektivněji obhospodařovat. Dá se předpokládat, že z těchto jednoduchých směn budou do určité míry vycházet i pozemkové úpravy, kde se budou upravovat i vlastnické stavy k půdě. Pokud by tedy PGRLF trval na dokládání pouze vlastnických či nájemních vztazích bez ohledu na uživatelské vztahy k půdě, došlo by v mnohých případech k neefektivnímu využití státních prostředků při vyplácení podpor v podprogramu Půda. Žadatelé by v mnohých případech byli nuceni nakupovat pozemky v katastrech, kde už ve skutečnosti ani nechtějí hospodařit. Následně by tyto pozemky museli užívat a „rozbořit“ tak vytvořené uživatelské vztahy. Proto se domníváme, že je nutné zpřístupnit podprogram i těm žadatelům, kteří užívají (hospodaří) jiné pozemky než vlastní či pronajaté. Zjednodušeně řečeno: „Vše by se mělo točit kolem skutečně užívané půdy“. Návrh SMA: Jako řešení se nabízí podmínka hospodaření na vlastní, pronajaté nebo náhradní půdě u podbodu ba) a hospodaření na půdě nakoupené nebo na půdě vydané jako náhradní za nakupovanou půdu u podbodu bc) specifických kritérií. Pro efektivní a snadnou kontrolu lze každoročně dokládat u nakoupených pozemků potvrzení finančního úřadu, že tyto pozemky jsou zahrnuty v přiznání k dani z nemovitostí. Kontrola ze strany zemědělských agentur by byla složitá, protože agentury disponují jen znalostmi o užívání půdních bloků. Jako další připomínky k programu uvádíme: - Standardní formulář žádosti o podporu vyžaduje vyplnit předpokládané příjmy do doby o jeden rok delší, než je předpokládané trvání smluvního vztahu s fondem. Při hypotečních úvěrech na dobu 20 let by to vyžadovalo vyplnit údaje až do roku 2025. Ani nejlepší ekonom nemůže posoudit, jaké příjmy ze zemědělské výroby budou v této době. Proto navrhujeme, aby u podprogramu Půda byla lhůta pro uvádění těchto údajů zkrácena. - Jednou ze zvláštních příloh je potvrzení o bezdlužnosti ke stejnému datu, jako mají ostatní dotační tituly MZe. V tomto roce se již u dotací z MZe bezdlužnost pravděpodobně nebude prokazovat. - Z podmínek programu vyplývá, že žadatel musí hospodařit v katastru nebo sousedním katastru na půdě vlastní nebo pronajaté od nestátních subjektů. Proč nezpřístupnit podporu i těm, kteří hospodaří v těchto katastrech na státních pozemcích? Autor: SMA