Sedm nejpoužívanějších triků obchodníků aneb Jak nenaletět

     

Mnozí spotřebitelé už mnohokrát zjistili, že je prodejci dokáží přesvědčit k nevýhodnému nákupu, aniž by sami chtěli. Jsou totiž na rozdíl od nakupujících natolik zběhlí v používání různých triků a fíglů. Zákazník je ve smluvním vztahu s prodejcem obvykle tou slabší stranou, je tedy nanejvýš vhodné seznámit se právě s těmi triky, které používají nejčastěji.

„Často se můžete u obchodníků setkat s triky založenými na chybné interpretaci práva, kdy prodávající ve smlouvě či osobně sděluje svůj chybný názor tak přesvědčivě, že ho spotřebitel přijme jako fakt. To ovšem nic nemění na tom, že nezákonná ustanovení zůstanou nezákonnými a vy je nemusíte dodržet,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Další triky jsou psychologického a marketingového rázu. Vycházejí z průzkumů spotřebitelského chování nebo využívají pudové jednání, jež je lidem vlastní.
Sedm častých triků
Na zboží ve výprodeji je záruka jeden měsíc. Nikoli. Ustanovení o záruční době vyplývají přímo ze zákona a nelze je smluvně omezit.
3+1 žárovka zdarma. Na tu „zdarma“ se záruka nevztahuje. Na poradnu dTestu se obrátila slečna Markéta s tím, že si koupila sadu profesionálních žárovek v balení 3+1 zdarma. „Z obalu ani jiných informací nebylo zřejmé, která žárovka je ta zdarma. Po nějakém čase se jedna rozbila, tudíž jsem ji šla reklamovat. Reklamace byla zamítnuta s tím, že se jedná právě o tu žárovku, která byla zdarma,” popsala svůj problém spotřebitelka.
Je pravda, že záruka se vztahuje pouze na zboží, za které jste zaplatili. Vždy je ovšem nutné určit, které zboží je tím „darem“. Není-li možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, jedná se jen o množstevní slevu a reklamovat můžete každý kus zboží zvlášť.Čtěte také: Vrátil vadné sluneční brýle, prodejce po něm chtěl 500 korun za tričko zdarma 
Malá písmenka. Vidíte-li překvapivě výhodnou nabídku, vždy hledejte hvězdičky odkazující na podmínky psané malým písmem. Obvykle totiž sdělují, že nabídka platí jen pro prvních několik zákazníků nebo při uzavření smlouvy alespoň na dva roky.
Slovíčko „až“. Vždy by vás mělo upozornit, že ve skutečnosti to bude mnohem méně. Příkladem mohou být typické „slevy až 80 procent“, kdy se nejvyšší sleva vztahuje jen na pár kousků zboží.
Podobně je to i u reklamy na připojení k internetu s rychlostí „až 10 MB/s“, kdy obvykle nejde o garantovanou rychlost připojení.
Nabídka platí jen teď a tady (a smlouva má dlouhý text a přílohy). Pokud vám obchodník neumožní si smlouvu prostudovat doma v klidu, raději jděte o dům dál. Mnohostránkové smlouvy mohou ukrývat nevýhodná ustanovení.
Od koupě zlevněného zboží nelze odstoupit. Řadě spotřebitelů to zní celkem logicky. Zákonné právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů v případě prodeje na dálku (typicky po internetu) však nelze takto omezit a podobná smluvní ustanovení jsou neúčinná.
Zboží musíte reklamovat tam, kde jste ho koupili. Nemusíte. Můžete zboží reklamovat nejen v příslušné prodejně a určených servisech, ale i ve všech dalších provozovnách stejného prodávajícího s podobným sortimentem.
Autorka: Barbora Buřínská, zdroj: novinky.cz