Zahájení činnosti - nejasnosti

     
Při administraci žádostí o opatření I.3.2. ZČMZ se vyrojila řada nejasností s administrací a kontrolou žádostí, potažmo žadatelů. Naše společnost proto písemně požádala resort zemědělství o jasná stanoviska k níže uvedeným sporným bodům. Úplné znění dopisu uvádíme níže.

Na naši organizaci se neustále obrací řada žadatelů ohledně programu I.3.2. Zahájení činnosti mladých zemědělců. Dotazy se týkají sporných bodů Pravidel, popř. Dohody. Proto se tímto na vás obracíme s žádostí o jednoznačné stanovisko k níže zmíněných nejasnostem. 1) Dle Dohody o poskytnutí dotace z Programu rozvoje venkova ČR (dále jen „Dohoda“) čl. 7, bod 7, písm. a) je příjemce dotace povinen vést účetnictví v souladu s předpisy ČR a Pravidly. Nicméně Pravidla, kterými se stanovují podmínky pro poskytování dotace na projekty Programu rozvoje venkova ČR na období 2007 – 2013 (dále jen „Pravidla“) v bodě 14., Způsob účtování o poskytování dotací, písm. a) uvádějí: Příjemce dotace je povinen vést účetnictví v souladu s předpisy ČR. Příjemce dotace, který nevede účetnictví podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, je povinen vést daňovou evidenci podle zákona č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a podle zákona č. 235/2004 Sb. o DPH, ve znění pozdějších předpisů, rozšířenou o požadavky dále uvedené v Pravidlech. Z textu Dohody o poskytnutí dotace tedy není zcela zřejmé, jsou-li Pravidla nadřazena této Dohodě, nebo je-li tomu naopak, čímž by došlo k raritní situaci, kdy by příjemci dotace pouze u tohoto jediného programu byli povinni vést účetnictví, oproti žadatelům ostatních programů PRV, kteří mají možnost vést za určitých okolností i daňovou evidenci. SMA ČR se domnívá, že Pravidla poskytování dotací z programu PRV by měla být stejná pro každé jednotlivé opatření a program. 2) S vedením účetnictví souvisí i problematika účtování výdajů. Zákon o daních z příjmů umožňuje poplatníkům uplatňovat - buď skutečné prokázané výdaje na dosažení, zajištění a udržení příjmů (a to prostřednictvím účetnictví nebo daňové evidence) nebo - výdaje % z příjmů. Je potřeba stanovit, zda nebudou v rozporu s dohodou o poskytnutí dotace postupy, kdy poplatník - povede účetnictví nebo daňovou evidenci (kvůli prokázání všech skutečností, které jsou předmětem dohody), avšak při zdaňení příjmů dle § 7 (pokud to bude pro něho výhodnější) uplatní v daňovém přiznání výdaje % z příjmů podle § 7, odst. 9, písm. a), tj. 80 % z příjmů nebo - povede účetnictví nebo daňovou evidenci (kvůli prokázání všech skutečností, které jsou předmětem dohody), avšak Finančním úřadem si nechá stanovit daň paušální částkou, která bude počítána z pořadavaného minimálního základu dle dohody. 3) Dle Dohody čl. VIII, bod 5: Po dobu závaznosti podnikatelského plánu je příjemce dotace/žadatel povinen dosahovat minimálně 45% příjmů ze zemědělské prvovýroby… Do výnosů (příjmů) celkem se kromě příjmů z podnikání započítávají i všechny další příjmy (např. závislá činnost). Stejně znějící Pravidla se liší ve výkladu k bodovacím kritériím /viz. Metodický výklad preferenčních kritérií a dalších podmínek pro opatření I.3.2. ZČMZ – „Do výnosů (příjmů) celkem se započítávají veškeré příjmy z podnikání a rovněž příjmy ze závislé činnosti“/. Metodický výklad tedy přesně specifikuje charakter vyjmenovaných druhů příjmů, naproti tomu dle textu Dohody se do výpočtu podílu příjmů ze zemědělské prvovýroby započítávají v podstatě veškeré příjmy žadatele. (…“ i všechny další příjmy“ ). SMA ČR s touto rozdílnou a nejednoznačnou definicí nesouhlasí, nehledě na jednání SMA ČR a zástupců Řídícího orgánu EAFRD MZe, kde bylo jasně deklarováno, že se budou posuzovat pouze příjmy z podnikání, nikoliv příjmy ze závislé činnosti a už vůbec ne ostatní příjmy (např. příjmy z prodeje nemovitého majetku který není v podnikání, příjmy z pronájmu, příjmy z kapitálového majetku atd.). Našim členům jsme tak nuceni dávat každou chvíli naprosto rozdílné výklady, jelikož ani na mnohých RO SZIF nejsou referenti schopni poskytnout žadatelům jednoznačný a jasný výklad při kolizi výkladů Pravidel, Dohod a metodických výkladů. 4) Dle Dohody čl. VIII, bod 10: Realizací podnikatelského plánu se nerozumí pouze naplnění investic, které budou předmětem dotace z opatření I.3.2., ale i další činnosti a investice, které jsou součástí pětiletého podnikatelského plánu. Na toto bude brán zřetel při kontrole realizace podnikatelského plánu. SMA ČR nerozumí termínu „bude brán zřetel“ – co tedy bude následovat v případě nedodržení podnikatelského plánu? Byl stanoven postup, pokud nastane tato situace? Bude tento fakt důvodem k vymáhání celé částky poskytnuté dotace zpět, popř. vztahuje se na tyto případy sankční systém? 5) Všichni žadatelé obdrželi při podpisu Dohody písemné instrukce, jak postupovat při zadávání zakázek, a to i ti, kteří z dotace pořizují jen půdu nebo budovy. Pro odstranění případných budoucích nedorozumění je nezbytné jasně stanovit, že v případě nákupu nemovitostí se zadávací řízení nevyžaduje.