Bílé moře Vysočiny

     
Být či nebýt – toto je otázka kterou si v dnešní době pokládá mnoho zemědělců, kteří jsou zaměřeni na chov skotu s produkcí mléka. Respektive možná si pokládají trochu poupravenou shakespearovskou otázku: dojit, či nedojit..? Protože situace na trhu s mlékem je již delší dobu nejistá a výkupní cena mléka je pod hranicí nákladů. V dnešní době již jsou podniky, které ruší své stavy dojnic a s největší pravděpodobností se budou specializovat na rostlinnou výrobu.

Těmto tlakům na zrušení dojnic na Vysočině nechce podlehnout skupina lidí, která pořádá soutěž Bílé moře Vysočiny. Jedná se o akci na podporu spotřeby mléka. Soutěž je zaměřena na první stupeň základních škol v celém kraji Vysočina, která třída vytvoří nejlepší reklamní plakát podporující spotřebu mléka. Vyhodnocení bude probíhat v Hotelové škole Světlá a Obchodní akademie Velké Meziříčí po 15. Květnu. První cenou tohoto již čtvrtého ročníku soutěže, je denní pobyt na farmě rodiny Němcovy z Netína. Farma se snaží dětem přiblížit život na farmě a proto pro ně pořádá exkurze na zemědělské stavení. Přednost mají ty děti, které navštěvují školní jídelny do kterých dodáváme mléčné výrobky, které vyrábíme v minimlékárně. Na farmě funguje takzvaný přímý prodej výrobků zákazníkům. Je to i z toho důvodu, že lidé mají možnost farmu navštívit, podívat se na telátka, kravičky a seznámit se s chodem farmy. Tato akce je jistě dobrým signálem v dnešní době, kdy je skloňováno slovo krize ve všech pádech, stávkuje se proti nízkým výkupním cenám mléka, snižují se stavy dojného skotu. Já bych si osobně velice přál, aby si lidé začali uvědomovat, za jaké potraviny utrácejí své peníze. Mléčné výrobky bez mléka, masné bez masa a ve většině potravin, které jsem zde zmínil, nemají tyto složky své pevné místo v procentuálním zastoupení. A tak při konzumaci potravin si do těla dostáváme různé potravinové náhražky, stabilizátory, é-čka a jiné rádoby potraviny dnešní doby.

František Němec.