Povánoční výprodeje: Na co si dát pozor

     

Vánoce jsou za námi, přesto obchodníci i nadále útočí na naše peněženky. Nastal čas povánočních výprodejů. Při pohledu do výkladních skříní obchodů získáte po chvíli pocit, že co jste neutratili před svátky, musíte utratit teď hned, protože levnější to nebude.

Výprodeje jsou mezi Čechy velmi populární, ovšem je k nim třeba přistupovat s rozumem a čistou hlavou.

Abyste díky slevám ušetřili, měli byste mít určitý přehled o běžné ceně daného zboží. Mohlo by se vám jinak stát, že v obchodě o ulici dál koupíte stejný výrobek levněji i bez slevy.
„Že je zboží v určitém obchodě o 50 procent zlevněno, ještě neznamená, že ho za ‚zlevněnou‘ cenu nekoupíte jinde zcela běžně,“ upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Každá prodejní akce je určitým marketingovým tahem, proto je třeba se mít na pozoru, v některých případech se dokonce může jednat i o klamavé obchodní praktiky. „Těmi mohou být falešné slevy, kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo ‚sleva‘ použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu. Nebo dočasné navýšení ceny, aby pak mohla být snížena na původní hladinu a vydávání tohoto rozdílu za slevu,“ upřesnil Lukáš Zelený.
Každý rok Česká obchodní inspekce (ČOI) během výprodejů odhalí řadu chyb, kterých se obchodníci při slevách dopouštějí a kterými mohou zákazníky klamat.

Příliš nevěřte výlohám, které lákají na krachy cen, totální výprodeje a slevy 80 procent. Když se důkladně zadíváte na reklamu, bude často před číslicí malinkaté slovíčko „až“. Konkrétního zboží s tak velkou slevou rozhodně nebude plná prodejna a spíše budete mít problém zjistit, co konkrétně je tolik zlevněné.
Pokud obchodník prodává zboží ve slevě, musí na něm vždy být uvedená konečná cena a vyčíslení slevy musí na haléř sedět. Pokud vám ale částka na cenovce nesedí, upozorněte ČOI. Klamání spotřebitelů může obchodníka vyjít na pokutách dost draho.

„Často se spotřebitelé setkávají s tvrzením, že na zlevněný sortiment neplatí záruka, případně je omezena. Nic takového není možné, i na zboží zakoupené ve slevě platí zákonná záruka 24 měsíců,” upozornil Zelený.
Výjimku tvoří sleva, která byla poskytnuta pro vadu výrobku – pro takovou vadu pak zboží reklamovat nelze. Na druhou stranu vyskytne-li se u daného zboží jiná vada, než kvůli které bylo zlevněno, záruka se na ni vztahuje.
O důvodu takové slevy musí být zákazník při nákupu informován a tato skutečnost by měla být potvrzena i na dokladu o koupi. Nelze však poskytnout slevu pro vady, které v budoucnu teprve vzniknou. To by bylo obcházení zákona. 
Autorka: Barbora Buřínská, zdroj: novinky.cz