Když výrobu lidé vidí na vlastní oči, mají o výrobek větší zájem

     

Jablonec n. N. /ROZHOVOR/ - S ředitelem OHK v Jablonci n. N. Oskarem Mužíčkem.

Nejen hrady a zámky regionu jsou cílem turistů z různých koutů naší republiky i ze zahraničí. Zajedou se podívat i na Kozí farmu v Pěnčíně, ale i do sklárny v Harrachově. A na řadu dalších míst. Jak se o nabídce dozvědí, existuje nějaká kompletní brožura, internetový portál? Významným prostředníkem by měla být místní hospodářská komora.

Jsme z pohledu průmyslu vyspělým okresem?

Při přípravě publikace Liberecký industriál jsme zjistili, že náš kraj je jeden z nejprůmyslovějších. Zde vznikalo mnoho podnikatelských oborů, sklo, textil, automobilový a k tomu služby stavebnictví, exportní domy i infrastruktura. Vzhledem k tomu, že jsme v tom žili, tak jsme si to ani neuvědomili.

Je vůbec ve světě zájem o takovou turistiku?

V rámci bienále průmyslového dědictví jsem se zúčastnil konference, kde prezentovali výsledky mnoha organizací, mezi nimi i Evropská trasa průmyslového dědictví. Překvapilo mě, když přednášející pan Ebert sdělil, že existuje na sedm tisíc míst, která navštíví přes sto padesát milionů návštěvníků.

Je nějaká ucelená prezentace?

Například na veletrhu Holiday World si každý region prezentaci této oblasti nějakým způsobem řeší. Prezentují se jednotlivé firmy, lákají na exkurze Sklárna Novosad, sklárna Vitrum, Ajeto, strojírenské firmy, Detoa a další. Exkurzemi přiblíží návštěvníkům svou výrobu. Platí, že když to lidé vidí na vlastní oči, mají daleko větší zájem si výrobek koupit.

Okresní hospodářská komora ale už projekt má. S KARR Jelení Hora.

V rámci prezentace kulturního dědictví jsme s polskou stranou uvedli v život projekt Atrakce průmyslu a techniky Euroregionu Nisa. Záměrem je prezentovat a ukázat návštěvníkům, turistům a příznivcům technických památek, regionální průmyslové zajímavosti Česko-polského příhraničí, a tím rozšířit nabídku příležitostí a zážitků pro rozvoj cestovního ruchu. Návštěvníci se mohou přesvědčit, že mnoho zajímavých oborů, se v našem příhraničí rozvíjelo a ovlivnilo vývoj našeho regionu. Může to být i zdroj pro investiční příležitosti.

Podporujete tedy prožitkový odpočinek?

Náš region je největší ve střední Evropě pro rodinnou turistiku, ale každý návštěvník nechce jezdit na kole, běhat na lyžích, lyžovat na sjezdovkách. Takže co dělat jiného, co dělat když se nepovede počasí? A to je právě role toho, co chceme prezentovat. I když si to neuvědomujeme, v naší společnosti je velmi mnoho fandů, kteří chtějí něco vidět, něco si vyzkoušet, něco zažít. A toto je jedna z možností.

Tato věková kategorie už žije s internetem. Počítáte s tím?

Pochopitelně. Projekt představuje nabídku vybraných technických a průmyslových subjektů, které svou náplní mohou obohatit zážitky turistů. Tyto objekty jsou popsány na webu www.prumyslovepamatky.cz Vybrané subjekty jsou prezentovány jako virtuální prohlídky, jsou vydány brožury do kapsy a dále i materiály pro průvodce a speciální turistická mapa s jejich popisem. Jedná se objekty vodních děl, dopravních staveb, historie a současnosti skla, pivovary, lázně, podzemní stavby, které jsou prezentovány v osmi brožurách, tematicky uspořádaných dle oborů.

Shrňme dosavadní aktivity hospodářské komory.

Máme společný Česko-polský web www.prumyslovepamatky.cz , kde je prezentováno sto českých a šedesát polských subjektů v češtině, polštině, angličtině a němčině. Jsou vytvořeny virtuální prohlídky dvaceti českých a dvaceti polských objektů pro prezentaci na internetu. K dispozici je mapa se sto šedesáti objekty s popisem a fotografií. Tak zvaně do kapsy máme osm brožur tematicky uspořádaných dle oborů, kde prezentujeme sto českých a šedesát polských subjektů. Text je pozvánkou k jejich návštěvě také ve čtyřech jazycích, s adresou, GPS a otevírací dobou.

A pokud budete chtít region a jeho krásy představit na výstavě?

Jsou zhotoveny fotografie pro realizování výstav. Vytvořeny rolapy deset a deset kusů tematicky uspořádaných dle oborů pro realizování výstav. Máme interaktivní DVD s šoty představitelů a doplněny současnými i dobovými fotografiemi. Pamatovali jsme na průvodce. Pro ně máme „šanon“, kde kromě informací z webu budou uvedeny další informace, odborný slovníček, trasy na výlety, doplněny další odkazy. Disponujeme i nástěnnými kalendáři pro zajištění publicity.

Co ještě v tohoto rámci projektu připravujete?

Závěrečná konference projektu se v Jelení Hoře koná 18. dubna. Program s tématy i hosty teprve nyní připravujeme. Následovat bude ještě seminář workshop s výjezdem a prohlídkou zajímavých objektů pro průvodce. Počítáme třicet lidí od nás a dvacet z Polska. Dopolední program se odehraje v Jablonci v přednáškovém sále a odpoledne vyjedeme.
Autor: Lenka Střihavková, zdroj:iregiony.cz