Věřte, nevěřte

     
Věříte, že opatření Programu rozvoje venkova jsou propracovaná a dnem podpisu ministrem zemědělství konečná? Věříte, že náš stavovský resort má v otázce koncepce podpůrných opatření jasno? Věříte, že o všelijakých metodických pokynech, prováděcích předpisech, či jiných dokumentech dávajících zcela jiný rozměr samotným Pravidlům Programu rozvoje venkova rozhodují fundovaní lidé, kteří jsou obeznámeni s problematikou provozních problémů tak složitého a stále se měnícího oboru, kterým je zemědělství? Nevěřte. Není tomu tak. Důvodem lkavého pláče „nevěřícího Tomáše“, v tomto případě žadatele, který nechápavě zírá do řádků Pravidel jsou obrovské nesrovnalosti v těchto dokumentech.

Příkladem mohou být Specifické podmínky opatření I.3.2. Zahájení činnosti mladých zemědělců. Ale pěkně po pořádku. Když sedmého měsíce minulého roku podávalo 430 žadatelů svou žádost o dotaci z tohoto opatření, každý si přečetl, že Podnikatelský plán podávaný jako příloha Žádosti je závazný. I 204 žadatelů, kteří byli úspěšní a podepisovali Dohodu o poskytnutí dotace bylo v tomto dokumentu seznámeno s tím, že k případnému neplnění parametrů plánu „ bude přihlíženo“. „Přihlížet“ a konat je v terminologii selského rozumu velký rozdíl a proto si bezpochyby všichni žadatelé byli vědomi povinnosti dostát svému plánu. Jenže: člověk – sedlák míní a Pánbůh a Ministerstvo zemědělství ČR mění. Teprve před několika dny vzešel od ministra zemědělství dopis, který byl adresován administrátoru podpor, tedy SZIFu. Tento dopis upřesňuje podmínky prováděných změn v Podnikatelských plánech žadatelů ZČMZ. Nezávislému pozorovateli by přišlo přinejmenším divné, že tento pokyn přichází více jak půl roku po příjmu žádostí, tudíž v době, kdy žadatelé pracně vymýšleli své podnikatelské plány, nemohli být seznámeni se všemi aspekty jeho případného pozdějšího nedodržení. A žadateli, který se takto „uvázal“, aniž by tušil, co přijde v případě nesplnění, tento fakt přijde šílený. Situace, kdy nevíte, jaký ( pokud vůbec nějaký ) přijde následek v případě nesplnění závazků žadatele může vyhovovat několika masochistickým jedincům, nikoliv však řádnému sedláku, který má zájem dostát závazku pětiletého hospodaření, ovšem vědom si nezlomné skutečnosti, že mohou v této poměrně dlouhé době nastat neočekávatelné situace. A o čemže tento „in memoriam“ dokument hovoří..? Hovoří o tom, že změny v nastaveném podnikatelském plánu jsou možné pouze v intencích do 10% z původně nastavených parametrů. Tudíž pokud chováte 10 krav a do rána vám uhyne jedna, ještě se vejdete do limitů nastavených v hluboké budoucnosti po ukončení příjmu žádostí. Nedejbože, aby vám do rána uhynuly krávy dvě. To pak ta nebohá chuděra dojnice, která byla druhá v pořadí, zajistí svému světskému chovateli vrácení dotace. Ponaučení z výše uvedeného plyne jediné – předcházejte si své dojnice a pilně o ně pečujte, je to jistější, nežli si předcházet pracovníky ministerstva zemědělství – odtud se ničeho rozumného nedočkáte. Ale to bylo 1. kolo příjmů žádostí: každý si byl vědom toho, že se jedná o program nový, nikdy v minulosti ještě neadministrovaný, který bude jistě provázet celá řada porodních bolestí. Na přípravu programu také nebylo dvakrát mnoho času a tak my zemědělci – žadatelé, i přes celou řadu velkých problémů, které nám nekoncepčnost a necelistvost opatření přináší, chápeme jak vznikal. Přirozeně i chápeme, že poučen z předchozích nezdarů Řídící orgán Ministerstva zemědělství ČR připraví pro další kolo příjmu žádostí opatření I.3.2. Zahájení činnosti mladých zemědělců zcela propracované podmínky, případně v dostatečném časovém předstihu i Metodické pokyny. Opět nevěřte. Termín 12.12.2007, kdy ministr zemědělství podepsal a vyhlásil další kolo tohoto opatření ( mimo jiných samozřejmě ), se zdál v oné době jako naprosto ideální. Dostatečný časový předstih, který umožňoval žadatelům se připravit a seznámit se s pozměněnými Pravidly byl hojivou mastí na zjitřené rány loňských předchůdců letošních potencionálních žadatelů. Historie se však- dle známého pořekadla – opakuje. jak jinak si, krok naprosté neschopnosti, či úmyslu ( člověk někdy neví co je horší ) vysvětlit nesrovnalosti v letošním kole. Tak například: v závazné osnově Podnikatelského plánu v bodě 3.6. Preferenční kritéria, která žadatel bude nárokovat se v tabulce č. 13 uvádějí investice, které bude žadatel financovat z vlastních zdrojů, ale jejich výše má vliv na celkové bodování. Dle části B Specifických podmínek Pravidel PRV tyto investice mohou být pouze způsobilé – co je a není způsobilých výdajem u těchto investic se může žadatel pouze domnívat a bystřejší z žadatelů využije klasifikaci způsobilých výdajů předmětu podpory. Byť není ani na první, ani na další pohled patrná jakákoliv souvislost, proč by měl někdo žadateli ukládat, že tuto investici, hlazenou z vlastních zdrojů, lze využít pro bodování a tuto už ne, žadatel se – jako ostatně vždy – podřídí. Jak vysoko však stoupne míra jeho nechápavosti, když pod tou samou tabulkou si přečte, že „ v případě nákupu hospodářských zvířat ještě informace o počtu“..? Ale zvířata však nejsou způsobilým výdajem!!! Z toho pak vyplývá, že Pravidla PRV jsou značně nepřesná a zcela matoucí, vzájemně si odporující. Údajně se na ministerstvu zemědělství připravuje další metodický pokyn. Možná se už stane tradicí, že tento pokyn přijde až v době, kdy budou žádosti podány, nebo minimálně připraveny dle zveřejněné verze Pravidel z 12.12.2007. Z žádostí o dotaci PRV se tak pomalu stává loterie – dejte žádost, tato vám bude podle čerstvých metodických pokynů, nebo možná i pokynů které budou ještě vydány obodována bez toho, aniž byste měli jakoukoliv možnost pomocí Pravidel a dalších souvisejících dokumentů si ověřit, kolik vlastně bodů získáte a to ještě před samotným podáním žádosti. Z tohoto pohledu jsou problémy s administrací subvencí pocházejících z Bruselu v jiných státech zcela malicherné. Zlatou českou cestu nevědomosti a doby temna nemohou napodobit ani takové státy, jako je Rumunsko nebo Bulharsko, kde ještě nedávno neexistovala například jakákoliv evidence zvířat. Je jen velkou škodou, že naše země, která má velmi silnou tradici moderního zemědělství, se musí potýkat s podobnými fatálními přehmaty. Na jaře 1968 prohlásil Brežněv v Praze k obrodnému procesu: „To je vaše dělo.“ – To je vaše věc. Stejná věta, i když v jiném jazyce, dnes může zaznít z Bruselu – EAFRD nabízí možnosti čerpání finančních prostředků pro zemědělce v celé sedmadvacítce a je jenom věcí české strany, jakým způsobem čerpání těchto peněz svým občanům-podnikatelům znepříjemní. Tomáš Marný